Bio10daagse 2016: sport & biologische voeding centraal

Wat gebeurt er tijdens de Bio10daagse? Van 15 tot 24 september 2016, als Nederland weer terug is van vakantie, is er tien dagen lang extra promotie voor biologisch.

Radiocommercials, advertenties en redactionele aandacht in de huismagazines van de supermarkten en speciaalzaken attenderen de consument op het 'groene blaadje'. Met dit officiële biologische keurmerk is het in de winkel makkelijk kiezen voor lekker en gecontroleerd duurzaam.

Veel winkels komen met kennismakingsaanbiedingen om ook de 'light user' het brede aanbod te laten ontdekken. Sommige winkels breiden in overleg met hun leveranciers het assortiment uit met nieuwe producten. In vers is er veel aanbod van nieuwe oogst.

Waarom een actiecampagne?
Een actieperiode zorgt voor geconcentreerde aandacht en laat zien dat in alle productcategorieën bio inmiddels een plaats heeft verworven. Het officiële keurmerk is de verbindende schakel. Onze campagne ondersteunt en versterkt de inspanningen van groothandels en retailers.

De campagne draagt bovendien bij aan de bekendheid van het biologische keurmerk. Bekendheid is de eerste stap naar vertrouwen en uiteindelijk een betere acceptatie van de meerprijs die nu eenmaal inherent is aan biologische landbouw en voedselproductie.

Bescheiden kosten, maximaal rendement
‘Wij staan achter bio’ met de Bio10daagse is een buitengewoon interessante campagne om in te participeren. De helft van het budget voor de generieke communicatie is afkomstig van de Europese Unie. De andere 50 procent wordt opgebracht door het bedrijfsleven: Bionext en haar partners zoals biologische boeren, verwerkers, handel en retailers. Alle schakels dragen een beetje bij; samen maken we maximaal rendement.

Bio groeit en dat geldt ook voor deelname aan de campagne door bedrijven. Dit jaar doen nog meer retailers mee dan eerdere jaren. Via huismagazines en weekfolders halen we met de 'wij staan achter bio'-advertentie een oplage van ruim 7 miljoen, wat een bereik betekent van meer dan 10 miljoen lezers.

Bio voor topprestaties
Goede voeding is essentieel voor topprestaties in de sport. Chef-kok Erik te Velthuis van sportcentrum Papendal is ervan overtuigd: "Goede voeding zorgt bewezen voor een beter herstel, minder blessures, sneller herstel na blessures en daardoor dus tot een beter resultaat. De motor loopt gewoon beter." Een paar voorbeelden: met rode bietensap en pure chocola verwijden je bloedvaten en verhoog je de efficiency van je spiercellen (voor de marathonlopers!). Omega 3 in vis, walnoten of lijnzaad remt ontstekingen (herstel na inspanning). Of een glas chocomel na de training: door de combinatie van eiwitten en koolhydraten zijn je spieren snel weer op peil.

Te Velthuis: "Vetten en pure voedingsmiddelen zijn belangrijk. Ik wil alleen biologische zongedroogde abrikozen bijvoorbeeld, donker, zwart bijna, want de prachtige gele zijn met zwavel bewerkt."

Aftrap bij tophockeyers
Geen wonder dus dat de campagne start op het sportveld, bij één van de grootste hockeyclubs in Nederland. De hoofdklasse sporters gaan zelf de kwaliteit van biologische voeding bewijzen tijdens een uitgebreide proeverij. Ties Klinkhamer (Jongens B1 Tophockey) van deze club spreekt ook de commercial in die in de Bio10daagse te horen zal zijn op een aantal populaire radiostations van OMS (100%NL, 538, SLAM en Radio10 Gold). Biologische merken haken hier op in met korte actiespots in dezelfde blokken (tag-on's).

Het blijft trouwens niet alleen bij hockey. Ook een grote voetbalclub in dezelfde regio  laat zien dat sport en biologisch van nature bij elkaar passen. De clubs gaan biologisch promoten onder de spelers.

Natuurvoeding in Metro
Dagblad Metro komt met een special over natuurvoeding. Winkeliers vertellen wat de speciaalzaak te bieden heeft, trotse telers van seizoensproducten komen aan het woord, chef-kok Jonathan Karpathios legt uit waarom hij voor het biologisch kiest, en natuurlijk zijn er veel recepten en nuttige weetjes. De special verschijnt op 15 september 2016. N.B. adverteren kan nog tot 1 september.

Op de hoogte blijven?
Bionext ondersteunt initiatieven tijdens de Bio10daagse graag via FacebookInstagram of Twitter. Social media zijn heel belangrijk. Geen betere reclame voor biologisch dan persoonlijke verhalen. Bedrijven die werk maken van hun biologisch aanbod kunnen via de campagne een geïnteresseerde doelgroep bereiken, en natuurlijk nuttige feedback krijgen.

Nieuws te melden? Lekkere recepten? Actie opgezet? Laat het ons weten via social of mail ons op Bio10daagse[at]bionext.nl!

 


Onze video's